چگونه پول خود را در برابر تورم حفظ کنیم؟

چگونه پول خود را در برابر تورم حفظ کنیم؟

۴ دقیقه زمان مطالعه
زمان انتشار :

فرقی نمی‌کند پول زیاد داریم یا کم، برای حفظ ارزش پول از تورم باید انتخابی غیر از نگهداری به صورت نقد یا در بانک داشته باشیم.

شرایط تورمی سال‌های اخیر ما را مجبور می‌کند که به این سوال پاسخ دهیم: چگونه پول خود را در برابر تورم حفظ کنیم؟ قطعا نگهداری به صورت وجه نقد یا بانک نتیجه‌ای جز کاهش ارزش دارایی ندارد.

اینجاست که بحث سرمایه‌‌گذاری مطرح می‌شود؛ طلا، ارز، زمین و مسکن، سهام و حتی خودرو گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول در برابر تورم است. 

برای حفظ ارزش پول خود چه بخریم؟

سرمایه‌گذاری در طلا:

طلا یکی از مطمئن‌ترین و رایج‌ترین راه‌ها برای سرمایه‌‌گذاری و حفظ ارزش پول است و نقد‌شوندگی بالایی دارد. طلا را می‌توان یکی از دارایی‌هایی به شمار آورد که ارزشش را در برابر تورم از دست نمی‌دهد. تورم ۵ ساله گذشته ۳۶۶ درصد بوده که سکه امامی با ۷۴۹ درصد رشد در مدت مشابه اختلاف معنا‌ داری با تورم دارد.

مشتقات طلا برای سرمایه‌گذاری شامل: سکه، طلای آبشده، شمش و همچنین صندوق‌ طلای بورس است. طلای زینتی را به علت هزینه کارمزد نمی‌توان گزینه‌ سرمایه‌گذاری معرفی کرد.

مهم‌ترین ریسک خرید فیزیکی طلا: امنیت و نگهداری، طلا ناخالص و سکه جعلی، طلا‌های آبشده ناخالص، کارمزد و اختلاف قیمت خرید و فروش است، به همین دلیل کارشناسان صندوق‌های طلای بورسی را توصیه می‌کنند. 

سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن:

زمین و املاک جزو گزینه‌های سنتی سرمایه‌گذاری، بویژه در ایران است. به طور کلی زمین و املاک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت به حساب می‌آید و نباید انتظار بازدهی کوتاه‌مدت داشت. تورم ۵ سال گذشته ۳۶۶ درصد بوده در حالی که رشد قیمت متوسط مسکن در تهران حدود ۵۳۰ درصد بوده است.

نقد‌شوندگی پایین و مبلغ اولیه بالا برای انجام معاملات، مهم‌ترین مشکل سرمایه‌گذاری در املاک است، این مساله باعث شده بازار‌ ملک اغلب در رکورد معاملاتی باشد و قدرت مانور را از سرمایه‌گذار بگیرد.

سرمایه‌گذاری در دلار، یورو:

خرید دلار و یورو رایج‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است که افراد در ایران به سراغ آن می‌رود، چند‌سالی است که مشکل تحریم‌ موجب کمبود منابع ارزی در کشور شده و قیمت دلار و یورو را بالا می‌برد. 

جدای از اینکه سرمایه‌گذاری در ارز مولد نیست باید به این نکته توجه کرد که قیمت ارز توسط بانک مرکزی کنترل می‌شود و از بقیه بازار‌های مالی جا می‌ماند. تورم ۵ ساله ۳۶۶ درصد و دلار کمتر از ۲۰ درصد بیشتر از تورم یعنی ۳۸۲ درصد، رشد کرده است.

سرمایه‌گذاری در بورس:

با وجود ذهنیت‌ منفی عامه مردم نسبت به بورس، آمارها نشان می‌دهد بورس در بلند مدت بیشترین رشد را نسبت به طلا، مسکن، خودرو، ارز، تورم و… دارد. شاخص‌کل بورس در ۵ سال‌گذشته ۸۲۶ درصد رشد کرده و بعد از آن سکه امامی با ۷۴۹ قرار می‌گیرد. اما چرا مردم نتوانستند از این رشد استفاده کنند؟

بورس مانند طلا یا ارز بازاری نیست که یک محصول داشته باشد، بلکه در بازار بورس سهام بیش از ۷۰۰ شرکت مختلف معامله می‌شود که در پایان سال یک سهم ممکن است صدها درصد رشد کنند و برخی سهم‌ها چندین برابر کاهش قیمت داشته باشند و خرید و فروش سهم نیازمند دانش است، علت اینکه بسیاری از افراد در بورس ضرر می‌کنند نیز همین است.

اما راهکار چیست؟ سازمان بورس در چند‌سال اخیر صندوق‌های ETF را به بورس معرفی کرد که افراد بدون هیچ دانشی بتوانند از طریق این صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری کنند، چرا‌که این صندوق‌ها توسط افراد خبره بورسی مدیریت می‌شود و کار را برای سرمایه‌گذاران راحت‌تر می‌کند.

صندوق‌های ETF بازدهی و عملکرد بهتری حتی نسبت به شاخص‌کل بورس دارند، برای مثال صندوق سهامی ETF سرو در ۵ سال گذشته ۱۳۳۲ درصد بازدهی داشته یعنی ۴۹۶درصد بالاتر شاخص‌کل بورس و ۵۸۳درصد بیشتر از سکه امامی.

همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید…

در این مقاله سعی شد انواع‌ بازار‌های مالی برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول از تورم را توضیح دهیم، اما یک اصل اساسی سرمایه‌گذاری که باید به آن اشاره شود، اصل متنوع‌سازی دارایی‌ است که براساس باید سبد متنوعی از دارایی‌های مختلف تشکیل دهیم تا کنترل ریسک کنیم.

ریسک‌پذیری و انتظار افراد از بازدهی سرمایه‌گذاری متفاوت است، برای ریسک سنجی آنلاین و دریافت پرتفوی سرمایه‌گذاری پیشنهادی می‌توانید ریسک‌سنجی آنلاین ترنج را امتحان کنید.